Do wykonania ćwiczenia konieczne będzie użycie zaawansowanego edytora tekstu np. z pakietu LibreOffice (analogicznie jak w ćwiczeniu 4).
W przypadku tekstów naukowych, takich jak na przykład prace dyplomowe czy zaliczeniowe, styl tekstu powinien być jednolity. Oznacza to, że poszczególne elementy, takie jak czcionki, akapity, numerowanie/wypunktowanie, czy też odnośniki powinny być jednolicie sformatowane. Dobrą praktyką jest trzymanie się następujących zasad:
Utwórz na Dysku Google katalog o nazwie tiwc5
ZADANIE 1
Skopiuj na dysk lokalny plik: 1.txt (Kliknij link prawym klawiszem myszy i wybierz Save Link As...)
Otwórz w edytorze LibreOffice Writer pobrany przez Ciebie plik tekstowy.
Jest to krótki tekst naukowy (fragment pracy magisterskiej), który nie został jeszcze sformatowany. Nagłówek, czyli tutaj tytuł rozdziału nie jest wyodrębniony, odstępy między liniami są zbyt małe, a tekst jest automatycznie wyrównany do lewej krawędzi.
Po prawej stronie tekstu możesz zauważyć tzw. sieroty (zaznaczone czerwonymi okręgami).
Są to krótkie wyrazy, najczęściej spójniki, czy przyimki, ale
także tytuły naukowe lub podobne, których nie można pozostawić na końcu
poprzedniej linii, ponieważ tworzą logiczny ciąg myślowy z następującym
po nich wyrazem. W powyższym tekście kilka
razy występuje "i", "na", czy "poza". Podobnie, błędem
typograficznym jest pozostawienie sieroty na początku linii, na przykład
w imionach takich jak Mieszko I, czy Jan Paweł II, liczby muszą
znajdować się w tej samej linii co imiona.
Spróbujmy sformatować tekst, aby był zgodny z zasadami opisanymi powyżej.
Zaznacz cały tekst, wykorzystaj do tego skrót Ctrl+A, cały tekst zostanie podświetlony i będzie można wygodnie formatować tekst w całości.
Tytuł rozdziału jest teraz dobrze czytelny:
Przejdź na koniec czwartej linii tekstu, ustaw kursor za wyrazem "i":
Usuń zwykłą spację między wyrazami i oraz jest, a zamiast niej wstaw miękką spację (Ctrl+Shift+Spacja). Co się stało?
Oto wyraz "i" nie jest już sierotą, ponieważ został
przeniesiony do następnej linii, a w miejscu spacji pojawił się szary
prostokąt oznaczający miękką spację. Jest to tylko oznaczenie i nie
będzie widoczne po wydrukowaniu pliku.
W identyczny sposób potraktuj wszystkie pozostałe sieroty.
Uwaga! Podczas edycji pliku, część wyrazów przesuwa się do
kolejnych wierszy i mogą pojawić się nowe sieroty. Jeśli tak się stanie,
pozbądź się ich używając miękkiej spacji.
Zapisz plik na dysku lokalnym pod nazwą opioidy.odt (upewnij się, że wybrałeś odpowiednie rozszerzenie z rozwijanego menu).
Przyjrzyj się teraz jak wygląda Twój plik. Powinieneś uzyskać następujący rezultat:
Zwróć uwagę, że na szczycie drugiej strony pojawił się samotny wiersz. Jest to tak zwany bękart
(wiersz zawieszony). Jest to także błąd typograficzny. Podobnym błędem
jest pozostawienie pierwszego wiersza akapitu na dole poprzedniej strony
(tak
zwany szewc).
Jak zatem pozbyć się takiego bękarta?
W menu górnym Format → Akapit → Przepływ tekstu znajduje się opcja Kontroluj bękarty,
ale nie zawsze daje ona zadowalające wyniki. Dobrą metodą jest
przeedytowanie tekstu w taki sposób aby go skrócić, żeby zmieścił się na
poprzedniej stronie.
Jeśli nasz tekst jest już idealny i nie chcemy/nie możemy nic już w
nim zmieniać, można odrobinę zmniejszyć odstępy między liniami wewnątrz
akapitu.
Zaznaczamy zatem tekst i wybieramy z menu górnego Format → Akapit → Wcięcia i Odstępy. Wybierz Interlinia i opcję Proporcjonalna.
Obecna interlinia (ustawiona przez Ciebie wcześniej) wynosi 1,5,
co odpowiada mniej więcej 150% odstępu. Ustaw zatem mniejsze odstępy
(powinno to być około 140% - 130%). Zatwierdź wybór i oto pozbyliśmy się
bękarta:
Zapisz ponownie plik pod tą samą nazwą i zamknij go. Prześlij plik na dysk Google do katalogu tiwc5
ZADANIE 2
Skopiuj do swojego katalogu domowego plik: gpcr.odt oraz plik:
gpcr.png
Otwórz pobrany przez Ciebie plik tekstowy w edytorze LibreOffice Writer.
Plik gpcr.odt zawiera fragment pracy magisterskiej. Zwróć uwagę, że rozdział jest już prawidłowo sformatowany, a tekst podzielony na trzy akapity. Na końcu drugiego akapitu w tekście mowa jest o rysunku. Twoim zadaniem będzie prawidłowe wstawienie grafiki do tekstu.
Grafika, którą wstawia się do pracy naukowej, nie może pojawić się w tekście zanim pojawi się odwołanie do niej. W przypadku tego tekstu, rysunek może pojawić się dokładnie za miejscem, w którym był wspomniany.
Odszukaj fragment "Rysunku 1" i, wstaw za nim ENTER i wybierz z menu górnego: Wstaw → Obraz... i wybierz zapisany plik gpcr.png
Do tekstu zostanie wstawiony obraz:
W pracy dyplomowej grafiki zwykle umieszcza się centralnie i nie powinny być one opływane przez tekst.
Domyślnie po wstawieniu obraz położony jest już centralnie, ale
widzimy, że tekst kolejnego akapitu znajduje się po lewej stronie.
Kliknij prawym klawiszem myszy na obraz i wybierz: Opływanie → Bez
opływania:
Obraz jest teraz prawidłowo położony względem tekstu:
Każdy rysunek umieszczany w pracy naukowej musi mieć podpis. Podpis dodaje się w sposób automatyczny.
Kliknij grafikę prawym klawiszem myszy i wybierz: Wstaw podpis:
Wpisz podpis rysunku (Schemat budowy GPCR), należy tu także zdefiniować kategorię (Rysunek), separator (kropkę i spację) oraz pozycję (zwyczajowo rysunki w pracach dyplomowych podpisuje się u dołu, natomiast tabele u góry).
Widoczne oznaczenia w postaci szarych poziomych linii nad i pod
rysunkiem są znakami niedrukowanymi, nie będą widoczne po wydrukowaniu
pracy.
W menu pod prawym klawiszem myszy: Format obrazu dostępne
są inne opcje formatowania, które można wykorzystać. Można zmienić
właściwości samej grafiki (rozmiar, kadrowanie), jak i jej położenie na
stronie, np. odstępy od opływającego ją tekstu
(jeśli korzystamy z tej opcji).
Zakotwiczenie obrazu: pod prawym klawiszem myszy, dostępna jest opcja Kotwica,
która definiuje pozycję obrazu w dokumencie. W zależności od wybranej
opcji, podczas modyfikacji dokumentu, grafika może zmienić swoje
położenie lub pozostanie w
miejscu. Nasz obrazek powinien być związany z akapitem, którego
treść ilustruje. Wybierz zatem: Kotwica → Do akapitu.
Zapisz plik jako gpcr1.odt
Prześlij go na dysk Google do katalogu tiwc5
ZADANIE 3
W programie Libre Office można zastosować dwa rodzaje przypisów: przypisy dolne (u dołu strony) oraz przypisy końcowe (na końcu dokumentu). Przypisy dolne zazwyczaj stosowane są do wyjaśnienia jakiegoś pojęcia, znaczenia wyrazu lub zastosowanego
oznaczenia, natomiast przypisy końcowe to zwykle przypisy bibliograficzne.
Do utworzenia spisu literatury w pracy dyplomowej zazwyczaj
stosuje się przypisy końcowe, które połączone są z tekstem
odnośnikami/odsyłaczami. Do utworzenia ich najwygodniej jest stosować
cyfry arabskie.
Na poniższej grafice widoczny jest dokument (fragment pracy doktorskiej) zawierający prawidłowo wykonany spis literatury:
Wykorzystując powyższy przykład jako wzór, wykonaj spis literatury.
Skopiuj do swojego katalogu domowego plik: superkwasy.odt oraz plik: bibliografia.pdf
Otwórz plik superkwasy.odt w edytorze LibreOffice Writer.
Przejdź teraz w tekście do miejsca, gdzie ma znaleźć się pierwszy
odnośnik. Wstaw nawiasy kwadratowe i ustaw kursor pomiędzy nimi.
Z menu górnego wybierz: Wstaw → przypis dolny i końcowy → przypis końcowy:
Odnośnik zostanie wstawiony, a kursor przeskoczy na ostatnią
stronę dokumentu, gdzie należy wpisać pierwszą pozycję literaturową
(spis znajdziesz w pliku bibliografia.pdf).
Jeśli numeracja jest automatycznie ustawiona na cyfry arabskie, jest w porządku. Jeśli jest inna (np. rzymska), trzeba ją zmienić. W tym celu zaznacz odnośnik i wybierz z menu górnego: Narzędzia → przypisy dolne i końcowe. W oknie, które się pojawi (Ustawienia przypisów dolnych/końcowych) wybierz Numeracja 1 2, 3, ... Zacznij do 1. Ustaw znaki, które mają pojawić się przed lub po przypisie. Pole Przed pozostaw puste, a w polu Po wpisz kropkę, a za nią spację (. ).
W podobny sposób wstaw pozostałe odnośniki i uzupełnij przypisy,
zgodnie z listą. Tam, gdzie obok siebie występuje więcej odnośników,
wstaw pomiędzy nimi przecinki (patrz przykładowa grafika z fragmentem
pracy doktorskiej).
Kiedy uzupełnisz cały spis, potrzebny będzie do niego nagłówek. Nad przypisami końcowymi, u góry strony, kliknij lewym klawiszem myszy. Pojawi się Główka (przypis końcowy) Kliknij znak +. Kursor przeskoczy do treści główki. Wpisz tam BIBLIOGRAFIA. Zaznacz ten wyraz i przy pomocy menu górnego Style, sformatuj go jako Nagłówek 3.
Aby wyjść z edycji główki, kliknij gdzieś w ciele dokumentu.
Porównaj teraz swoją pracę z → przykładem.
Jeśli wszystko wygląda tak samo, zapisz plik pod nazwą
literatura.odt. Prześlij plik na dysk Google do katalogu tiwc5
Przyjrzyj się teraz tekstowi (jest to fragment pracy doktorskiej) na poniższej grafice:
Zwróć uwagę na odnośniki literaturowe. W ostatnim zdaniu ponownie pojawia się odesłanie do pierwszej pozycji literaturowej. Jeśli chcemy po raz kolejny odesłać czytelnika do istniejącej już pozycji literaturowej, nie możemy użyć ponownie odnośnika, ponieważ zdublowalibyśmy tę pozycję na liście literatury. Jest to niedopuszczalne.
W takiej sytuacji musimy zastosować odsyłacz do istniejącej pozycji w bibliografii.
Skopiuj do swojego katalogu domowego plik: receptory.odt
Otwórz plik receptory w edytorze LibreOffice Writer.
Ustaw kursor w ostatnim nawiasie kwadratowym przed pozycjami 4 i 5 (zawsze należy zachować odpowiednią kolejność cytowania). Z menu górnego wybierz: Wstaw → Odsyłacz.
Pojawi się okno:
Wybierz odpowiednie opcje: Przypis końcowy, pozycję
literaturową, do której ma prowadzić odesłanie oraz odwołanie. W tekście
pojawi się 1, która będzie odsyłaczem do pozycji literaturowej numer 1.
Popraw teraz formatowanie odsyłacza: ustaw indeks górny, aby
odsyłacz nie odróżniał się od odnośników. Wstaw za 1 przecinek i spację.
Zapisz plik pod nazwą receptory1.odt. Prześlij plik na dysk Google do katalogu tiwc5
ZADANIE 4
Skopiuj do swojego katalogu domowego trzy pliki: aniony-tekst.odt, rysunek 1, rysunek 2 oraz aniony.pdf
Otwórz plik aniony.pdf. To jest plik wzorcowy. Zawiera wybrane fragmenty pracy doktorskiej. Twoim zadaniem jest stworzenie dokładnie tak sformatowanego pliku. Wykorzystaj do tego pobrane przed chwilą pliki: aniony-tekst.odt oraz rysunki 1 i 2.
Zapisz gotowy plik pod nazwą aniony-sformatowany.odt. Prześlij plik na dysk Google do katalogu tiwc5