- Zmiana skali wyświetlania obrazu
Zapisz na dysku i otwórz do edycji
ten plik.
Następnie odszukaj u dołu okna grafiki ramkę odpowiadającą za skalę wyświetlanej grafiki:
Zmień skalę wyświetlania na 12%, 25% oraz na 200%. Bez zmiany wielkości okna możesz dostać się do dowolnego obszaru grafiki używając środkowego przycisku myszy - niezależnie od aktywnego narzędzia. Wciśnij środkowy przycisk myszy i przesuń w ten sposób cały obraz. Sprawdź czy tak samo działa przesuwanie obrazu w wykorzystaniem klawisza spacji (SPACE i lewy przycisk myszy). Powróć do skali wyświetlania 50%.
Sprawdź, jak działają kombinacje klawiszy + (z SHIFT'em) oraz - na oknie grafiki.
Zmiana skali wyświetlanej grafiki jest jedną z częściej wykonywanych operacji, więc musisz znać najwygodniejsze sposoby wykonania tej czynności.
- Skalowanie obrazu
- Zwróć uwagę na nazwę pliku wyświetlaną na belce okna:
- Wybierz pozycję menu "Obraz > Skaluj obraz...".
- Odczytaj dostępne w oknie skalowania komentarze i opcje.
- Zmień szerokość obrazu na 200 pikseli oraz wysokość obrazu na 200 pikseli.
- Zatwierdź wprowadzone zmiany przyciskiem "Skaluj".
- Zmień skalę wyświetlanego obrazu tak, aby była dla Ciebie dobrze widoczna cała grafika. Czy dostrzegasz różnice w jakości obrazu (w stosunku do obrazu źródłowego)?
- Zwróć uwagę na zmiany w opisie umieszczonym na belce okna:
Elementy, na podstawie których możesz określić, czy plik został zmodyfikowany to:
- gwiazdka przed nazwą pliku
- rozdzielczość pliku zapisana za jego nazwą i opisem trybu barw
- Przerobiony plik zapisz pod nazwą loko200x200.png
- Ponownie zwróć uwagę na zmiany w opisie umieszczonym na belce okna:
Twoje wnioski powinny być takie, że w tej chwili edytujesz w tym samym oknie zupełnie nowy plik (stajesz się tym, co zapisujesz)
- Skalowanie nieliniowe
Jeżeli zachodzi potrzeba dopasowania wysokości i szerokości danego obrazu do konkretnych wymagań, nie możemy pozwolić, aby program GIMP sam ustawiał "drugą" wartość - jak miało to miejsce poprzednio.
- Zamknij edytowany obraz i wczytaj ponownie oryginalny plik loko.png
- Wybierz pozycję menu "Obraz > Skaluj obraz...".
- Zmień wielkość obrazu na 600x400 - obraz powinien się wypłaszczyć. Odpowiednie potwierdzenie właściwego przeskalowania odnajdziesz także w opisie na belce okna grafiki.
Wskazówka: aby właściwie wpisać wartości przeskalowania musisz odpowiednio użyć przycisku w oknie "Skalowanie obrazu"
- Zapisz zmodyfikowany plik pod nazwą loko600x400.png
- Kadrowanie obrazu
Kadrowanie polega na wycięciu z całego obrazu tylko tego jego fragmentu, który nas interesuje i porzucenie reszty.
- Wczytaj (otwórz do edycji) oryginalny plik loko.png
- Kadrowanie wykonuje się za pomocą dialogu "Obraz > Przytnij obraz" lub przy użyciu narzędzia zaznaczonego na grafice poniżej (można też wcisnąć SHIFT-C z klawiatury, aby aktywować to narzędzie). Po włączeniu narzędzia należy zaznaczyć myszką interesujący nas obszar:
- Korzystając z rogów zaznaczenia, opisanych literą "A" można zmieniać kształt i wielkość zaznaczenia, zaś rogi opisane literą "B" służą do przenoszenia całego obszaru zaznaczenia bez miany jego kształtu i wielkości. Sprawdź, jak działają (złap za taki róg i przeciągnij go).
Uwaga: od wersji 2.4 zmiana wielkości kadrowanego obszaru jest wykonywana z użyciem całych i wszystkich krawędzi zaznaczenia.
- W dodatkowej ramce widoczne są wszystkie parametry zaznaczenia (przede wszystkim interesuje nas jego wielkość - zaznaczona na grafice powyżej).
- Przetestuj różne sposoby selekcji poszczególnych fragmentów obrazka.
- Kadrowanie wykonuje się za pomocą pojedynczego kliknięcia w zaznaczony obszar, lub przez wybór przycisku "Kadruj".
- Wykonaną błędnie czynność zawsze można "cofnąć", przez wybranie Crtl-Z z klawiatury, lub pozycji "Edycja > Cofnij operację" z menu kontekstowego lub menu grafiki.
- Zmiana rozmiarów płótna:
Zmiana rozmiarów płótna służy podobnym zastosowaniom, jak kadrowanie, ale można go użyć również "w dugą stronę".
- Otwórz do edycji oryginalny plik loko.png
- Otwórz dialog "Obraz > Wymiary płótna..."
- Wprowadź nowe wymiary płótna: 400 (szerokość) x 700 (wysokość) pikseli
- "Złap" za obraz w podglądzie okna "Ustawienie wymiarów płótna obrazu" i zmień jego pozycję tak, aby okno znajdowało się pośrodku grafiki, u góry:
- Zatwierdź wprowadzone zmiany przyciskiem "Zmień rozmiar"
- W oknie edytowanej grafiki "złap" za obrazek i przesuń go wedle uznania aby sprawdzić, jak działa "rozmiar płótna".
Wskazówka: Aby "złapać" za rysunek i go przesunąć, należy użyć narzędzia Przesuwanie warstw i zaznaczeń:
- Po dostosowaniu miejsca wyświetlania grafiki (odpowiednim ułożeniu grafiki w tej "ramce") pozbywamy się zbędnej części obrazu przez wybór: menu "Obraz > Spłaszcz obraz"
- Działanie "w drugą" stronę: Zamknij (bez zapisywania) zmodyfikowany plik, otwórz do edycji oryginalny plik loko.png
- Wybierz menu: "Obraz > Wymiary płótna..."
- Wpisz nowe wymiary płótna: 900 x 900 pikseli
- W tym samym oknie wciśnij przycisk "Wyśrodkuj"
- Zatwierdź wprowadzone zmiany przyciskiem "Zmień rozmiar"; "szachownica" dookoła obrazka świadczy o tym, że została dodana dodatkowa przestrzeń dookoła niego:
- Przestrzeń taką możemy wykorzystać na wiele sposobów, na przykład na dodanie białej ramki wokół obrazka - aby to uzyskać wystarczy (znanym już sposobem) "spłaszczyć obrazek" (o warstwach i przezroczystościach powiemy sobie później).
- Zadania:
Poniższe zadania należy wykonać "dla siebie". Nie ma potrzeby przesyłać ich do oceny.
- Pobierz (zapisz na dysku) plik zyrafa.jpg
Wykadruj go tak, aby powstało z tego zdjęcie zrobione żyrafie (usuń zbędną przestrzeń wokół fotografowanego obiektu).
- Pobierz plik truskawki.jpg
Z tej grafiki przygotuj i zapisz na dysku trzy osobne pliki truskawka1.jpg, truskawka2.jpg i truskawka3.jpg; każdy z nich ma zawierać tylko jedną (każdy inną) truskawkę.
Aby to osiągnąć używając kadrowania (właśnie tak należy to teraz zrobić) trzeba będzie trójkrotnie wykonać iterację:
- otworzyć do edycji truskawki.jpg
- używając kadrowania wyciąć jedną truskawkę
- zapisać wyciętą truskawkę w nowym pliku o odpowiedniej nazwie
- zamknąć (zakończyć edycję) przerobionego pliku
- powrócić do podpunktu "a"
- Pobierz plik truskawka.jpg
Zmniejsz ten plik dokładnie do rozmiaru 33% początkowej wielkości (należy to zrobić niczego nie przeliczając).